Kampen

Wie?
Op onze Chiro is elke jongen tussen 6 en 18 jaar welkom.
Iedereen kan 3 keer komen proberen voordat hij ingeschreven moet worden als lid.

Wanneer?
Elke zaterdag hebben wij onze wekelijkse activiteit.
De activiteit begint om 13u30, maar vanaf 13u00 is er al opvang voorzien.
De eindtijden zijn afhankelijk van de afdeling:

Kabouters en Speelclub: Tot 17u00
Rakkers en Toppers: Tot 17u30
Kerels en Aspi's: Tot 18u00

Waar?
De Beemdgalm
Billingenstraat 61,
3500 Hasselt

Van vroeger tot nu:

Chiro Sint-Lambrechts-Herk, kortweg Chiro Herk, is opgericht in 1949. Het spreekt voor zich dat de Chiro van toen op zowat alle vlakken enorm verschilde van de manier waarop deze nu door het leven gaat. Bij de opstart was er slechts één leider en een beperkte groep van 27 leden. Vandaag de dag staat er wekelijks een leidingsploeg van 17 knappe jongemannen klaar en dit voor een groep van ongeveer 110 jongens. Het is dan ook niet onlogisch dat de Chiro in de loop der jaren regelmatig van locatie veranderde: van de kapelanij naar het gemeentehuis, vervolgens naar de parochiezaal, de jongensschool, de Herkel aan de parking van de Elckerlyc om dan op de huidige locatie aan de meisjesschool te belanden. Daar vond men eerst onderdak in de 'Oude Beemdgalm', ondertussen plechtig ten grave gedragen. Tot op de dag van vandaag zijn alle afdelingslokalen gevestigd in de 'Nieuwe Beemdgalm', het materiaal wordt gestockeerd in onze loods.

Jaarlijks worden er door Chiro Herk tal van activiteiten georganiseerd waarvan een aantal al de nodige faam hebben vergaard, zowel binnen als buiten Sint-Lambrechts- Herk. Zo is er jaarlijks Pintkracht 10, de spaghetti-avond (door de Kerels), Orange Party (door de Aspi's) en Fluofest. Afwisselend op 2-jaarlijkse basis zijn er ook nog de instuif en de eetdag. Samen met het verhuren van tenten en het maandelijks bedelen van de 'Nieuwe Hasselaar' zorgen deze activiteiten voor de nodige inkomsten om de Chiro draaiende te houden.

Hoewel er dus sprake is van een sterke evolutie is de hoofdzaak nog steeds dezelfde gebleven. Elke zaterdagnamiddag komen er tal van jongens naar de Chiro om zich uit te leven, vrienden te maken, samen te leren spelen en leven en te praten (al is 'zeveren' soms een beter woord) over de dingen des levens. Hierin worden ze begeleid door de leiders. De leidingsploeg zelf kan echter ook terugvallen op een aantal mensen die steeds paraat staan: zo is er ondermeer het X-team (de oud- leiding) en kampcooking.com (de keukenploeg). Allen zijn zij fans van het eerste en laatste uur, want als je 't ons vraagt: Chiro Herk!