Een wilde storm op zee (dag 4: 3-jongsten spel)

Terwijl de mannen aan het varen zijn naar het volgend eiland Santrofy slaat het weer plotseling om. Een van de zwaarste zeestormen die jim al ooit had meegemaakt komt uit het niets boven hun hangen. De crew doet zijn best om de koers recht te houden maar helaas kunnen ze het kompas niet redden en geraken ze helemaal de weg kwijt.

Geluk bij een ongeluk vaart er een oude kluizenaar voorbij. Omdat de storm al wat gekeerd is, roept Jim om hulp. De kluizenaar zegt: “ik kan jullie een nieuw kompas bezorgen maar in ruil hiervoor wil ik wel iets terug hebben”. Jim is wanhopig en roept: “we doen echt alles zolang we maar morgenvroeg terug kunnen vertrekken”. De oude man bekent dat hij al jaren geen eiland heeft gezien en dus extreem dorst heeft gekregen van al die zoute lucht. Hij vraagt of de crew toevallig een flesje rum heeft en of ze deze niet samen kunnen drinken.

De kluizenaar zegt: "Van zodra ik vind dat ik genoeg rum heb gekregen zal ik jullie een nieuw kompas bezorgen en zijn jullie vrij om te vertrekken”. De mannen gaan akkoord aangezien ze niet echt een andere keuze hebben. Jim heeft alles op zijn boot liggen om Rum te brouwen.

Spel om rum te brouwen

Na de leuke en zware avond lukt het de crew om de kluizenaar te plezieren en krijgen ze het nieuwe kompas. De oude man is gelukkig en bedankt de crew voor de geweldige avond. Hij zegt: "Ik denk dat ik nu wel genoeg rum heb gedronken om weer een aantal jaren door te varen”.

Dag 4 in de ogen van de Speelclub

Dag vier zit er al op, wat gaat de tijd toch snel.
De kampsfeer is al goed, dat voel je wel.
Vandaag was nog leuker dan gedacht.
De aspi's maakten de jongens wakker om half acht.
Ze namen de taken over en organiseerden een leuk spel.
Honger tegen 12u hadden ze wel.
Deze middag aten we rijst met curry en kip.
Daarna was het platte rust want iedereen had een dip.
Na de rust was het weer tijd voor een toneel.
We verzamelden aan het podium met zeer veel.
Ze verdeelden zich in groepen, drie in totaal.
En streden tegen elkaar voor het spannend verhaal.
Tegen de avond vertrokken de oudsten op hun tweedaags avontuur.
En blijven ze waarschijnlijk op tot in het vroege uur.
Er werd nog wat gesnoept en gelachen met elkaar.
En iets later zijn we gaan slapen zonder bezwaar.